יום ראשון, 27 באפריל 2014



טיול שבת 15.03.14 לים המלח



נפגשנו בשבת בבוקר בצומת הלידו בצפון ים המלח
חורבות המסעדה הישנה הפכו למקום מפגש קבוע בשבילנו
לארוחת בוקר ותדרוך ומשם נסיעה דרומה למסלול הנבחר.

 
מסעדה יפה שנבנתה בתקופה הירדנית, ב-1967 חטפה פגז וננטשה וחזרה לתפקוד מ-1970 ועד סוף 1982.
במסעדה העתק מדהים ומפורט של מפה צלבנית של ארץ ישראל המצויר על הקיר המסעדה, עם תוספות של מספר יישובים שהיו קיימים בעת ציור המפה. הציור המדהים צויר על ידי גרשון כוכבי ב24.3.73
שם המסעדה על שם מלון הלידו הסמוך מדרום מערב.


 מלון הלידו - כיום בסיס צבאי


צומת הלידו:



על הצומת מונחת אבן ועליה יש ציון של הנקודה הנמוכה ביותר בעולם  394 – מ' שזה גובה ים המלח כפי שנקבע ע"י חוקרי המשלחת החשובה ביותר שחקרה את המקום במאה ה-19, משלחת אמריקאית,  בראשותו של קפטן לינץ'. למרות שהמספר הנקוב איננו מדויק הוא הוסיף והופיע בספרי הלימוד שלנו עד לפני כ-20 שנה. כשהאבן הונחה, מפלס מי הים הגיע עד הבניינים שליד הצומת.
כיום, המפלס עומד על 420 – מ'.

התמונה צולמה ע"י אבא שלי בסוף שנות השישים אחר מלחמת ששת הימים. בתמונה מצולמת אימי רחל ז"ל.




על הכביש ליד עין גדי


מישור עמיעז

"מישור, המשתרע בין הר סדום ממזרח ומצוקי ההעתקים ממערב.  שמו של המישור נובע מהמלה הערבית "עמיעז" שפירושה מקום הקבצת הצאן. בערבית נקרא "סטאח (משטח) אל-עמיעז". מערבית לו, יורדת מההר נקבת עמיעז ("נאקב אל-עמיעז"). המישור והנקבה נקראים כך, כיוון שדרכם היו נודדים העדרים מרכס הר הנגב הצפוני אל דרום ים המלח ונחלי האיתן שבצד המזרחי שלו בעונות צחיחות.
רוב שטחו של מישור עמיעז מנוקז באמצעות נחל פרצים. המישור מלא במשקעי חוואר הלשון, ומתחתיו נמצא המשכו של גוף המלח, אשר יצר את הר סדום. בתקופות בהן עלו פני ים המלח וחסמו את המעבר ממזרח להר סדום, היה מישור עמיעז תוואי המעבר מצפון לדרום.
במישור עמיעז הכינו עובדי חברת האשלג מנחת מטוסים, ששימש אותם במלחמת העצמאות, כאשר המפעל היה נתון במצור. מטוסים קלים סיפקו לעובדים תחמושת וציוד רפואי. המנחת המקורי היה ליד חוף הים, אך העובדים נאלצו להכין מנחת חדש כאשר הוותיק נחשף לאש הארטילריה הירדנית." (בוריס דולין)




מפעלי ים המלח - נסיעה לאורך המסוע

 מבט ממעלה עזגד לכיוון מפעלי ים המלח.



מעלה עזגד - עמוד ענן

בקעת צבאים - לכיוון מצד תמר



מבט מהר צבאים לכיוון המסוע המוביל דשנים מים המלח.










מבט מהר צבאים לכיוון ים המלח.


גבי פרס








גבי פרס - עמוד ענן


יום הטיול שהחל בנסיעה על כביש 90 לכיוון מפעלי ים המלח
עבר דרך מישור עמיעז, מעלה עזגד, המסוע, הר צבאים, בקעת צבאים ומיצד תמר קפיצה קטנה לגבי פרס וסיום של טיול מוצלח בארוחת ערב בכניסה למכתש הקטן וחזרה הבייתה ליבנאל על כביש 90.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה