יום שני, 27 בינואר 2014

שבוע בגאורגיה פסח 27.03.13-01.04.13
המשך....

יום שני לטיול – 28.03.14
חזרה מקאזבגי בדרך הצבאית עד כביש מס' 1 שהוא הכביש המהיר הראשי של גאורגיה. הכביש הוא כביש בינלאומי השייך לרשת הכבישים E שבאירופה.























מונומנט האחווה- קילומטרים ספורים מגודאורי מגיעה הדרך הצבאית למונומנט האחווה של גאורגיה ורוסיה. את בניית המונומנט יזמו הרוסים בשנת 1983, לחגיגות 200 שנה לסיפוח גאורגיה לרוסיה אחרי חתימת חוזה גאוגרייבסק בשנת 1783. כוונת הרוסים הייתה להוכיח שגם בימים קשים של מתיחות האחווה קיימת. אנחנו לא הצלחנו להתקרב לאנדרטה בגלל גובה השלג אבל המקום שווה עצירה בגלל הציורים היפים על קירות המקום.



גורי - גורי ממוקמת כ-76 ק מערבית לבירה טיביליסי  בנקודת המפגש בין נהר הליאחווי הגדול ונהר הקורה, 588 מטר מעל פני הים.
המקום שבו שוכנת גורי היה מאוכלס החל מתקופת הברונזה. על פי מקורות גאורגיים מימי הבניים, נוסדה העיר על ידי דוד הבנאי, מלך הממלכה הגאורגית המאוחדת (1125-1089), שיישב אותה בפליטים מארמניה.
לאחר כיבוש העיר בשנת 1081 בידי האימפריה הרוסית, נכללה גורי בפלך טביליסי. אוכלוסיית העיר ושטחה גדלו. אולם, בתקופת שלטון הרפובליקה הדמוקרטית של גאורגיה, הרסה רעידת אדמה את העיר. מאוחר יותר, בתקופת השלטון הסובייטי, הפכה העיר למרכז תעשייתי חשוב. עם סיום השלטון הסובייטי סבלה העיר מהתמוטטות כלכלית ומהגירה שלילית. גורי ממוקמת בקרבת אזור הסכסוך הגאורגי- אוסטיי, ומקושרת לבירת הרפובליקה הבדלנית של דרום אוסטיה, צח'נוואלי, במסילת ברזל שאינה פעילה מאז תחילת שנות ה-90 של המאה ה-20. בתחילת המאה ה-21 הגדילה גאורגיה את ההשקעה בתעשיות שבסביבת העיר. בית החולים המרכזי של צבא גאורגיה הועבר מטביליסי לגורי, ובאוקטובר2006 חודש בית החולים ושודרג. ב-1818 בינואר 2008 נחנך בגורי בסיס בסטנדרטים של נאט"ו, השני מסוגו בגאורגיה. הבסיס מכיל את חטיבת החי"ר ה-1 של כוחות היבשה הגאורגיים
 ב-7 באוגוסט 2008 פתחה גאורגיה במבצע לכיבוש צח'נוואלי, בירת המחוז הבדלני של  דרום אוסטיה. בתגובה פלשה  רוסיה לגאורגיה, כבשה את צחינוואלי ולאחר מכן, לאחר הפגזות כבדות, כבשה את העיר גורי  ב-11 באוגוסט.





מוזיאון סטלין-   המנהיג  הסובייטי יוסף סטלין נולד בעיר  ב-1878 וחי בה עד 1883. בשנת 1957 הפך בית הלבנים הצנוע שבו גדל למוזיאון לתהילתו הצבאית. המוזיאון מתעד את חיי סטלין מיום לידתו בגורי ועד למותו במוסקבה. אלה מתועדים בכתבי עיתונות, בעיקר תצלומים. המוזיאון כולל בין היתר את חפציו האישיים ומתנות שקיבל משליטי מדינות שונות. בחצר המוזיאון קרון הרכבת בו ערך את כל מסעותיו ברחבי ברית המועצות, ובו גם נסע כדי לקבל  בפוטסדאם את כניעת גרמניה בסוף מלחמת העולם השנייה. 
הפסל האחרון של סטלין באזור ברית המועצות לשעבר היה הפסל שנמצא ברחבת העיר, מול בניין העירייה, עד יוני 2010 אז הורד. במקומו צפויה להיבנות אנדרטה לזכר ההרוגים והנעדרים במלחמה בדרום אוסטיה.‏


 בצידו האחד של המוזיאון נמצא קרון הרכבת האישי של סטלין. הקרון, שמצופה שריון ושוקל 83 טון, היה בבעלותו ובשימושו של סטלין משנת 1941, וסטלין הופיע איתו בועידת יאלטה וועידת טהראן. הקרון נשלח למוזיאון לאחר ששוחזר, בשנת 1985, במגרש הקרונות של רוסטוב על הדון.














כוטאיסי- היא בירת מחוז אימרתי שבמערב גאורגיה, והעיר השנייה בגודלה בגאורגיה עם 189,700 תושבים. העיר שוכנת בחלקו הצפוני של  מישור קולכתי, סמוך להרי הקווקז הגדול, על שתי גדותיו של הנהר ריוני, ומרוחקת 221 ק"מ מערבית לטיבילסי בירת גאורגיה. בכותאיסי הייתה מרוכזת הקהילה היהודית השנייה בגודלה בגאורגיה.




















יהודי כותאיסי - בכותאיסי הייתה מרוכזת הקהילה היהודית השנייה בגודלה בגאורגיה, שעד גל העלייה הראשון בשנות ה-70 של המאה ה-20 מנתה למעלה מ-20,000 נפש. בעיר ניצב עדיין  בית הכנסת המפואר של הקהילה, שנחנך ב-1887, אחד משלושה בתי הכנסת שהיו בעיר. השלטונות המקומיים מטפחים את הרכוש הציבורי היהודי גם בהיעדר קהילה מאורגנת, שמתחילת  המאה ה- 21 מונה, בעקבות  גל העליה של שנות ה- 90, עשרות משפחות בלבד.












את יום הטיול השני סיימנו בלינה באחוזה כפרית שהייתה בעבר מעון נופש וספא לראשי המפלגה הקומוניסטית מציינים שסטלין מאוד אהב לבלות במקום זה. 
http://www.booking.com/hotel/ge/tskaltubo-spa-resort.he.html

לינה ב – tskltubo spa resort hotel

תם היום השני לטיולנו בגאורגיה יום שהתחיל בהרים מושלגים והסתיים בלינה בארמון ביער 


ההמשך יבוא,,, 


שבוע בגאורגיה פסח 27.03.13-01.04.13

בפסח (מרץ 2013) התארגנו כל החבורה או כפי שגיסי עמיר מכנה אותנו " חבורת הוואדי " לנסיעה לטיול ג'יפים בחו"ל, להבדיל מטיולי הג'יפים שאנחנו עורכים בארץ.  נוצר קשר עם דורי מטיולי דורון שארגן לנו טיול חורפי בלתי נשכח בגאורגיה.


טיול שהיו בו גשם וסופות שלגים ימי שמש יפים, נופים מדהימים, אוכל טוב ופגישות עם אנשים מעניינים.
וזה סיפור הטיול.