יום שלישי, 25 בנובמבר 2014

ליד הבית - בקעת בית ציידא-

בקעת הבטיחה 

צפון-מזרח הכנרת - שבת 22.11.14
בקעת בית צידה
בבקעת בית צידה, השוכנת בצפון -מזרח הכנרת, נופי מים מגוונים. זהו המקום היחיד בישראל שבו נשתמרו נופי ביצה טבעיים. נמצאים כאן פלגי מים
הזורמים בכל ימות השנה ופלגים עונתיים, ברכות מים, מעיינות, שטחי הצפה ונסיגה של הכנרת, ודלתא של הנהר הירדן.
בבקעת בית צידה התפתח מגוון עשיר של מיני צמחים ובעלי חיים הקשורים במים.

הלגונות שבבקעה וסבכי הצמחייה הטבולה במים הם בית גידול חשוב לדגי הכנרת בעונת ההטלה בעיקר לאמנון הגליל, ובכך יש תרומה חשובה לאיזון האקולוגי של הכנרת.
גשר הגלילים על גדות הירדן 
מקור שמה של הבקעה בשם העיר הקדומה בית צידא 
אשר שרידיה הולכים ונחשפים מצפון לכנרת, בתחומי פארק הירדן. באתרנחשפו ממצאים מרשימים ביותר שעיקרם בתקופה הכנענית והישראלית ומיעוטםמהתקופה הרומית, תקופתו של ישו. יוסף בן מתתיהו כותב כי הורדוס פיליפוס (בנו של
הורדוס הגדול) בנה בבית צידא עיר מפוארת ושינה את שמה ליוליס. 
בעת המרד הגדול נגד הרומאים התחולל בבקעת בית צידא קרב בין המורדים לבין צבא אגריפס. יוסף בן
מתתיהו, שהיה מפקד צבא המורדים כותב: "סוסי אשר עליו רכבתי שקע במקום ביצות והשליכני ארצה".
בית צידא נזכרת במשנה כמה פעמים בשם "צידן". בתקופה שלפני מלחמת ששת הימים שלטה באדמות הבקעה הפוריות שושלת בית הבק. 

בבקעה התקיימו כמה כפרים קטנים, שהתפרנסו מחקלאות ומדיג וגידלו עדרי ג'מוסים.


בית הבק
בתחילת המאה התיישבה קבוצה של יהודים חדורי אמונה ומוטיבציה, שהגיעו מחצי האי קרים שברוסיה, על אדמתו של בעל קרקעות מדמשק שנודע בכינוי הבק. האיש תלה תקוות רבות בחלוצים האלה, וקיווה
שיראו ברכה בעמלם ויעלו את ערך קרקעותיו הנידחות. אבל תקוות לחוד ומציאות לחוד. היישוב היהודי הקטן לא עמד בחיי הניתוק, במחלות הקשות ובסכסוכים שפרצו בין חבריו, וננטש לאחר שנה אחת. לימים הוקם במקום מוצב, שממנו ניהלו הסורים מאבק התשה עם דייגי הכינרת. ב-1955 נכבש המוצב ונהרס במהלך מבצע כינרת, אבל הסורים חזרו אליו והחזיקו בו עד מלחמת ששת הימים. 
בית הבק


בית הבק
בתחילת המאה התיישבה קבוצה של יהודים שהגיעו מחצי האי קרים שברוסיה, על אדמתו של בעל קרקעות מדמשק שנודע בכינוי הבק. האיש תלה תקוות רבות בחלוצים האלה, וקיווה שיראו ברכה בעמלם ויעלו את ערך קרקעותיו הנידחות.
אבל תקוות לחוד ומציאות לחוד. היישוב היהודי הקטן לא עמד בחיי הניתוק, במחלות הקשות ובסכסוכים שפרצו בין חבריו, וננטש לאחר שנה אחת.
לימים הוקם במקום מוצב, שממנו ניהלו הסורים מאבק התשה עם דייגי הכינרת. ב-1955 נכבש המוצב ונהרס במהלך מבצע כינרת, אבל הסורים חזרו אליו והחזיקו בו עד מלחמת ששת הימים.  


 שפן הסלע -  Procavia capensis



זאב מצוי - Canis lupus

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה