יום שני, 13 באוקטובר 2014

ראש השנה תשע"ה - 26-27.09.2014
טיול לנגב



שנה חדשה בפתח ואנחנו חוגגים 
 עם טיול של יומיים בנגב.
לאחר הפסקת קיף ארוכה,  ירידה קטנה בטמפרטורות שלחה אותנו שוב לחקור את הנגב והפעם:
** נפגשנו לארוחת בוקר בצומת בית קמה.
** נסענו דרך רהט על ציר הנפט, לכיוון רמת חובב
** חצינו את נחל באר שבע

** עברנו דרך שבטי הפזורה הבדואית
ולאורך שרידי הרכבת הטורקית למצריים.


רהט-רהט שוכנת בצפון הנגב, כ12 ק"מ מצפון לבאר שבע. רהט הוקמה בשנת 1972 ובשנת 1994 קיבלה הכרה כעיר. כל תושבי רהט הינם בדואים שיושבו בעיר כחלק מתוכנית ממשלתית להקמת יישובי קבע לאוכלוסיה הבדואית בנגב.

 הדרך ממערב לרהט

  
הנקודות השחורות בתמונה אינם כתמים אילו הם להקות של איית צרעים.


 מעבר כביש ליד חצרים

 מטעי חוחובה  ליד קיבוץ  חצרים

 באר שבע - ממערב לעיר קו צינור הנפט - קצ"א
 חציית נחל באר שבע

 המשך הנסיעה על קו צינור הנפט
אילת אשקלון - אשדוד 
 שרידי קו מסילת הרכבת התורכית נראים לאורך הנסיעה באזור הנגב המערבי חלק מגשר ליד משאבי שדה.
רמת חובב דרומית לבאר שבע

אתר התעשייה רמת חובב תוכנן והוקם באמצע שנות ה-70 במטרה להרחיק את מפעלי התעשייה מהעיר באר שבע ומסביבתה ולמקם אותם במקום שימזער את הפגיעה באיכות חיי תושבי העיר. האתר הוקם כ-10 ק"מ דרומית לעיר באר שבע, על כביש מס' 40. עד שנת 1989 הוטל ניהול האתר התעשייתי על חברות שדאגו בעיקר לתפעול השוטף של המפעלים. עם הקמת המועצה המקומית-תעשייתית רמת חובב בשנת 1989, הפך ניהול האתר לניהול ציבורי. בתוקף צו הכינון של המועצה הוגדרה חובתה הראשונית - שמירה על איכות הסביבה. מהקמתו ועד היום עבר אתר התעשייה תהפוכות רבות - ממקום שלמפעלים בו כמעט לא הוצבו דרישות סביבתיות, הפך אזור התעשייה רמת חובב למוביל בעשייה הסביבתית. כיום רמת חובב היא אזור מפוקח ומנוטר, שבו אומצו לראשונה חידושים סביבתיים.

תראבין א-צאנע - מעבר באחד משבטי הפזורה הבדואית

הנגב מתאפיין בתופעה נופית ייחודית הפרוסה בעיקר לאורך כבישים ומסילות ברזל, הנקראת "לימנים". הלימנים הינם מבני עפר, בהם נאגמים מי שיטפונות, באמצעות סכר עפר הממוקם באפיק.
הסכר מעכב את הנגר המצטבר, גורם לו לחלחל ובכך מאפשר קיום חורשות קטנות, באזורים בהם כמות המשקעים נמוכה. משמעות השם "לימן" הינה נמל- ביוונית ומקורו מהתלמוד הירושלמי מסכת יומא: "עד שהגיע ללימנה של יפו".


הלימנים ייחודיים באופי הנטיעה, בבחירת מיקומם ובהתבססות של העצים לאקלים הצחיח, תוך ניצול הטכניקות והידע של החקלאות הקדומה שהיתה במימדים נרחבים באזור זה.


את היום הראשון סימנו באזור רביבים- תחת עצי השיטה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה