יום רביעי, 19 בנובמבר 2014

סיור בהר ציון עם יד בן-צבי

יום שישי 14.11.14


תוכנית הסיור השני

גן בוני ירושלים 

* המכון האמריקאי - מפגש עם מנהל המכון
* בית ספר גובאט
* בית הקברות הפרוטסטנטי
* הסמינר היווני
* בית הקברות היווני - הקתולי
* מפגש עם נזיר במנזר הדורמציון
וביקור בכנסיה
* המנזר הפרנציסקני בהר ציון

 ימין משה ומשכנות שאננים

הר ציון- הר ציון הוא שלוחה דרומית של הר המשתרע מנחל צולב בצפון ועד גיא בן - הינום במערב ובדרום (על הר זה שוכנים הרובע היהודי והארמני). הנקודה הגבוהה ביותר בהר ציון - בקבר דוד המלך  מגיעה לגובה 765 מטר מעל פני הים. מורדות הר ציון הפונים לגיא בן הינום תלולים למדי, בעוד שמורדותיו הפונים מזרחה לנחל הטירופיאון מתונים בהרבה. אין כל הפרדה טופוגרפית בין העיר העתיקה ובין הר ציון, ורק מיקומה של החומה העות'מאנית מפריד ביניהם.
ההיסטוריה של ההר מתחילה כבר בתקופה הכנענית והיבוסית, ונמשכת עד ימינו. על ההר שוכנים אתרים חשובים ליהדות, לנצרות ולאסלאם, וכן קיימים בו אתרי מורשת קרב, מוזיאונים ובתי קברות על פי מסורות של שלוש הדתות, מבנה הנמצא על ההר, הוא מקום קבורתו של דוד המלך.
בית הספר גובאט- מוסד פרוטסטנטי שהוקם ב-1852 וקרוי ע"ש הבישוף השני של ירושלים. בבניין זה שוכן כיום המכון האמריקאי לחקר ארץ הצבי.
חפירות בחצר המכון ובבית הקברות התגלו אבנים וממצאים מחומה הראשונה ועוד.
בביקור במכון האמריקאי שנקרא גם בית הספר ע"ש הבישוף גובאט נפגשנו עם מנהל המקום.
בחצר המכון נמצא בית הקברות הפרוטסטנטי שבו קבורים מחוקרי ארץ ישראל החשובים, קונרד שיק, סר פלינדרז פיטרי מחוקרי מצרים ומייסד הארכיאולוגיה של ארץ ישראל, וג'ימס לזלי סטרקי חופר לכיש. וכן שנלר ושמידט.
קבר גובאט
 מבנה הסמינר היווני  - בית ספר ללימודי דת ונזירות
אליו מגיעים תלמידים מגיל צעיר וחיים במקום בתנאי פנימיה.
הכנסיה ומבנה הפנימייה


מבט אל הדורמציון מבית הקברות היווני - קתולי


הכנסייה הקתולית הדורמיציון של האבות הבנידיקטינים נבנתה בשנת 1910 בהר ציון, בסמוך לחומה הדרומית של העיר הכנסייה נבנתה לכבודה של מרים אם ישו, והיא אחת מהיפות וההדורות בארץ
לפי המסורת הנוצרית, כאן נרדמה מרים ועלתה השמימה.
אתר דורמיציון כולל כנסייה, מנזר ומגדל פעמונים הבנויים בסגנון ניאו-רומנסקי ועומדים על חלק ממתחם כנסייה ביזנטית קדומה.

 השוטר הבריטי בובי - מגדל הפעמון
‫ ‫בצדו השמאלי של המנזר - מגדל פעמונים, מגדל הפעמון הוא גיבורו של קוריוז ירושלמי ידוע: למגדל קוראים בובי, כמו שמכונים השוטרים הבריטים. כיפת המגדל מזכירה כובע של שוטר בריטי, השעון משמש כאף, ובשני צידיו חלונות – עיניים. מתחת: שפם משולש ופה. על ראשו של בובי ישנו תרנגול מתכת יהודי, ככל הנראה כשר למהדרין. התרנגול הנו פרי עבודתו של חרש ברזל יהודי, שקיבל בשנת 1909 אישור מיוחד לייצר אותו עבור הכנסייה, לשם פרנסה. ולמה תרנגול? כי על פי הברית החדשה, ישוע הנוצרי גילה לתלמידיו כי עד שייקרא התרנגול, פטרוס יתכחש אליו. לפי אגדה אחרת נקרא המגדל "שומר החומה" הכיפה מזכירה קסדת אבירים.

ציור הסעודה האחרונה
בתוך הכנסייה




מנזר הפרנציסקנים בהר ציון- הפרנציסקנים הגיעו לראשונה להר ציון במאה ה - 14 והתיישבו על קרקע שקנה עבורם מלך סיציליה. הם החלו בשיפוץ אתרים הקדושים לנוצרים ושמירה עליהם. לאחר מריבות עם היהודים על הזכויות בבניין קבר דוד וחדר הסעודה האחרונה, גורשו הפרנציסקנים מהר ציון ועברו אל הרובע הנוצרי.
הפרנציסקנים הורשו לחזור להר ציון רק בתקופת המנדט ובנו את המנזר הנוכחי בשנת 1936. 
בקרנו בכנסייה שנקראת " של הקנקולום " עקב סמיכותו לחדר הסעודה האחרונה.


 לסיום עברנו דרך הרובע היהודי והמוסלמי לכיוון החנייה








(הנחת תפילין בסגנון נייקי)
בדרך עצרנו לקנות טחינה כרגיל במפעל הטחינה של כאמל סאלח (רחוב השלשלת 73 ).







להתראות 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה