יום שלישי, 30 בדצמבר 2014

יום שבת 06.12.14 המשך הטיול (חלק א' )

* נחל צין
*"המרפסת" - בנחל צין
* מפל נחל צין
* נחל חצרה
* הכניסה למכתש הקטן
* גבי שיש
* גבי צין
* דרך המפעלים - אנדרטת לנופלי תיכון רמלה לוד

* ההר החלק

נחל צין  הוא בין הארוכים בנחלי הארץ. ראשיתו בפאתי מצפה רמון וסופו בכיכר סדום. בדרכו חורץ הנחל מספר קניונים מרשימים ולאורכו יש גבי מים ומעיינות.


אורך הנחל 125 ק"מ, משולי מכתש רמון עד כביש 2499 המוביל לנאות הכיכר. 44 הק"מ העליונים של נחל צין הם למעשה אפיקו הקדום של נחל הבשור שנלכד ע"י נחל צין שהתחתר כתוצאה מהתפתחות בקע ים המלח. הנחל צונח במפל מרשים אל קניון עין עבדת, ומשם הנחל מתפתל לאורך כ- 50 ק"מ נוספים בבקעת צין עד לנווה המדבר של עין צין, וממשיך להתפתל דרך גבי צין וגבי שיש בואכה כביש הערבה. מכביש הערבה נמשך הנחל עוד 10 ק"מ בגבול בתרונות חוואר עד לכביש 2499, לאחר מכן נבלעים המים באזור המלחות של כיכר סדום.
"המרפסת"
מרפסת השיטפונות המפורסמת בנחל צין - כשברדיו מזהירים מפני סכנת שיטפונות, כאן מצטופפים ציידי שיטפונות ומחכים לשיטפון בנחל צין. גם אם אין בדל ענן בשמים ושום סיכוי לשיטפון, מומלץ לעצור כאן ולהסתכל על המפל והקניון הצר שמימין. 
מפל התחתון בנחל צין

מפל התחתון בנחל צין, הוא אחד המקומות הקלאסיים לצפייה בשיטפון. ערוץ הנחל הרחב מתחתר לנקיק צר, וצונח בשתי מדרגות סלע אל תחתית הנקיק. עם בוא השיטפון, מגיעים המים במלוא עוצמת זרימתם, ונשפכים אל תוך לוע הערוץ הענק בשאון בלתי רגיל. תענוג לעמוד מעל המפל או מולו, לצפות בזרימה האדירה ולהתרשם מעוצמת הטבע.


לנחל צין בערבית כמה שמות, שם אחד לכל קטע, הראשון, ואדי נפח זורם מאזור הר הנגב הגבוה, עד לנקודת הפנייה של הואדי 90 מעלות מזרחה (אחרי העיר הנבטית עבדת). החלק השני נקרא ואדי מורה על שם עין מורה (המעיין המר על שם מימיו המליחים) המעיין התחתון בסדרת המעיינות של המעוק של הואדי (אחרי עין מעריף ועין עבדת). החלק השלישי הוא ואדי פוקרה, שזורם מהקניון של עין עבדת, עד לים המלח (משמעות השם היא הנחל העני, בגלל מיעוט המזון למראה, ומיעוט עצי השיטה שבוואדי).






















העלייה מנחל צין לכיוון דרך נחל חצרה המכתש הקטן


"שער אשמדאי" יציאה של נחל חצרה המנקז את המכתש הקטן

המכתש הקטן, הנקרא גם מכתש חצרה על שם הנחל שיצר אותו, הנו מכתש קלאסי. צורתו כצורת עיגול קטן ומוארך, ברדיוס של 5 ק"מ על 8 ק"מ, ועומקו 100 מטרים. פתח הניקוז של נחל חצרה מהמכתש הנו צר מאוד. פתח זה מכונה במכתש הקטן בשם המיוחד - שער אשמדאי. בחתירה של מי הנחל בסלעי האבן הם באו במגע עם מינרלים שונים הנמצאים בתוכם. מגע זה יצר תגובה כימית שהותירה בחול כתמי צבע בגוונים שונים.

המכתש נוצר מקמט קמור באדמה שעבר תהליכי בלייה. סדקים הנוצרים בכיפת הקמט מאפשרים חדירה של מים. במקרה של המכתש הקטן מדובר בנחל חצרה שפילס את דרכו מעל פני שטח קשים, סלעי גיר ודולומיט, ושחק אותם בתהליך איטי עד שהגיע לכיס של אבן חולית רכה מתחתיהם. 
מי הנחל סחפו את אבן החול הרכה בקצב מוגבר יותר מתהליך השחיקה של פני השטח. סחיפת החול החוצה גרמה בסופו של דבר להתמוטטות תקרת הגיר והדולומיט הקשה. 




תהליך זה חזר על עצמו בעונות גשמים רבים עד שנוצר כיס רחב. בד בבד, המשך הפעילות הטקטונית של לחצים ממעמקי האדמה שיצרה את הקמט מלכתחילה גרמה לעלייה הדרגתית נוספת בשיפוע הקירות סביב המכתש לכדי יצירת קמט קמור בפני השטח.
הירידה מהמכתש הקטן חזרה לנחל צין


נחל צין 

המשך המסע  בחלק ב' ...



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה